Rozdziały:
Praca online
Praca zdalna w ostatnim czasie zyskała znacząco na popularności. Ma to swoje plusy i minusy, jednak nasza wydajność nie musi wcale spadać. Najważniejszą kwestią jest stworzenie dobrego stanowiska pracy. Z uwagi na metraż, najczęściej wybierany jest do tego pokój dzienny. Jak pogodzić pomieszczenie do odpoczynku z home office? Poznaj praktyczne wskazówki.
Dostęp do naturalnego światła
Biurko najlepiej usytuować w pobliżu okna. Znacząco zwiększy to komfort podczas pracy, gdyż promienie słoneczne mniej męczą oczy niż sztuczne światło pochodzące z lamp czy żyrandoli. Dodatkowym plusem jest to, że w każdej sekundzie możemy oderwać wzrok od ekranu komputera i wykonać kilka ćwiczeń rozluźniających mięśnie. Widok zza okna również pomoże wypocząć i odbiec myślami od natłoku obowiązków. Niestety w okresie wiosenno-letnim efektywną pracę może utrudniać upał. Co zrobić w takiej sytuacji? Najprościej jest zainwestować w rolety okienne lub żaluzje ze specjalną powłoką pochłaniającą część ciepła.
Podział salonu na strefy
Aby uniknąć wszechobecnego chaosu i bałaganu, warto oddzielić biurko w salonie od przestrzeni dziennego wypoczynku. W tym celu można wykorzystać wysoki regał o otwartej konstrukcji, wypełniony książkami, czasopismami, roślinami czy różnego rodzaju ozdobami, który stanie się nie tylko swego rodzaju ścianką odgradzającą, lecz także świetną dekoracją. Kolejnym pomysłem będzie przesłona ażurowa z lameli ściennych. Dzięki użyciu listew dekoracyjnych, wykonanych z trwałego materiału, zaznaczymy wyraźną granicę między strefami w pokoju bez zajmowania cennego metrażu.
Dodatkowym atutem jest łatwy montaż i dopasowanie do każdego pomieszczenia. Innym rozwiązaniem będzie klasyczny parawan. Zwykle mają one od 120 do 210 cm szerokości. Rozłożenie go nie zajmie zbyt wiele czasu, a zapewni zdecydowanie większą prywatność i ciekawą ozdobę.
Wystrój pomieszczenia
Biuro w domowym zaciszu nie powinno być zbiorem przypadkowych mebli. Musi wkomponować się w resztę otoczenia poprzez zawarcie motywu przewodniego strefy wypoczynkowej. Dlatego na wstępie warto zwrócić uwagę na to, jaki styl występuje we wnętrzu, np. jeśli w salonie panuje styl minimalistyczny, nie należy przesadzać z ilością akcesoriów w strefie biurowej lub jeśli postawiliśmy na industrialny klimat, warto zainwestować w loftowe biurko z metalowymi nogami. Gdy określimy charakter głównej aranżacji, zakupy nie powinny sprawić większego kłopotu. Trzymając się jednolitej estetyki i podobnych materiałów, zyskasz spójną całość. Pomocne w uzyskaniu harmonijnego charakteru będzie również zastosowanie jednego rodzaju podłogi na całej powierzchni.
Wybór mebli
W niewielkich przestrzeniach dobrze sprawdzą się kompaktowe meble o składanej konstrukcji. Możemy je łatwo zdemontować i schować, a następnie wrócić do przerwanej wcześniej pracy. Kolejnym rozwiązaniem jest biurko narożne, które nie zajmuje dużo miejsca, a jednocześnie zapewnia sporo przestrzeni roboczej. Warto zwrócić uwagę, by biurko miało nie tylko szeroki blat, lecz także nieprzeciętną ilość miejsca do przechowywania w postaci pojemnych szuflad, np. na dokumenty czy sprzęt elektroniczny. Kolejnym aspektem jest wybór odpowiedniego krzesła lub fotela.
Najbardziej komfortowe dla pleców są modele o ergonomicznej konstrukcji. Dzięki nim z łatwością utrzymamy poprawną postawę ciała i unikniemy różnych dolegliwości bólowych. Ustawiając meble, dobrze jest zachować co najmniej 10 cm odstępu od źródeł ciepła, w tym kaloryferów, gdyż mogą one zakłócać pracę urządzeń elektronicznych i być przyczyną wyższych rachunków za prąd oraz ogrzewanie.
Pomysły na optyczne powiększenie pokoju
Aby wizualnie powiększyć niewielki metraż pokoju, warto wykorzystać następujące elementy:
- jasne wykończenia ścian z użyciem, np. bieli, beżu czy kości słoniowej,
- nowoczesne tapety ścienne lub fototapety,
- podkreślenie najciekawszego fragmentu aranżacji, np. galerii obrazów czy kolorowych poduszek,
- meble w pastelowych odcieniach,
- okładzina okraszona modernistycznym wzorem geometrycznym,
- lustra.
Jak ukryć biuro przed gośćmi?
W takim przypadku warto zainwestować w szafę oraz zabudowy wyposażone w składany blat roboczy i przestrzeń na różne drobne akcesoria, niezbędne do wykonywania pracy. Z ich użyciem domowe biuro przystanie rzucać się w oczy i unikniemy konieczności kupna drugiego regału czy parawanu.
Praktyczne i funkcjonalne wnętrza
Pragniesz dowiedzieć się więcej? NARYSUJEMY to zespół najlepszych profesjonalistów, którzy chętnie dzielą się wiedzą i doświadczeniem. Z powodzeniem zaprojektujemy dla Ciebie wymarzone wnętrze. Zapraszamy do kontaktu!
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
Jak ustawić monitor względem okna?
Monitor należy ustawić bokiem do okna, aby zapobiec odbijaniu się światła i szybkiemu męczeniu się wzroku. Warto także zwrócić uwagę na dostosowanie wysokości swojego fotela do biurka – ręce powinny swobodnie opierać się o blat lub podłokietniki.
Jak podświetlić biurko?
Dobrym wyborem będą światła ledowe, zamontowane w okolicy klawiatury, monitora i myszki. Będzie to stanowić ciekawą dekorację i zapewni większą ilość sztucznego oświetlenia.
Jaka powinna być optymalna wysokość biurka?
Za prawidłową wysokość biurka i sekretarzyków dla osób do 170 cm wzrostu, uznaje się około 72 – 75 cm. Natomiast dla osób wyższych, ergonomiczna wysokość biurka wynosi około 80 – 85 cm.