Rozdziały:
Projekt home office
Urządzanie swojej strefy jest istotne, czy to w przypadku pracy zdalnej, czy też w sytuacjach, gdy zabieramy obowiązki zawodowe do domu. Coraz częściej napotykamy się na możliwość pracy poza biurem, dlatego też ważne jest odpowiednie zaaranżowanie pokoju przeznaczonego do jej wykonywania. Może się wydawać niemałym wyzwaniem zaprojektowanie swojego home office, mimo wszystko nie jest to rzecz trudna, a korzystając z odpowiednich środków, uzyskasz zamierzony efekt domowego gabinetu.
Usytuowanie gabinetu
Najbardziej przystępną lokalizacją dla domowego gabinetu będzie cicha część domu zapewniająca skupienie. Nie musi być to od razu osobny pokój – wystarczy trochę wolnej przestrzeni w salonie, którą zawsze można oddzielić.
Jeśli chodzi o konkretne przykłady umiejscowienia domowego biura, może to być poddasze. Zdecydowanie zapewni ono wyciszenie, dzięki czemu będziemy mogli skupić się na pracy. Gabinet może być również usytuowany od zachodu – pomieszczenia od tej strony wolne są od gorąca z rana, a równocześnie pozostają odpowiednio nasłonecznione, co z pewnością będzie sprzyjać koncentracji.
Właściwa kolorystyka w gabinecie
Jasne kolory optycznie powiększają przestrzeń, dlatego też w przypadku gabinetu jest to jak najbardziej pożądany efekt, szczególnie gdy pokój jest stosunkowo mały. Najlepiej postawić na takie barwy, jak:
- biel,
- beż,
- jasna cytryna.
Powinny być ciepłe i jedynie lekko nasycone. W przypadku większych przestrzeni można pozwolić sobie na kompozycję brązów czy beżów, istotne jest, aby były to kolory naturalne. W gabinetach lepiej unikać intensywnych barw takich jak pomarańcz, czerwień, fiolet czy mocna zieleń – nie wpływają one korzystnie na koncentrację. Dla osób, które cenią sobie obecność artystycznych akcentów, warto postawić na przyozdobienie wnętrza pastelową tapetą w delikatne, kwiatowe wzory.
Podstawa umeblowania, czyli odpowiednie biurko do pracy
Gabinet do pracy nie może się obyć bez odpowiedniego biurka i krzesła. W przypadku pierwszego mebla celować należy w model o wymiarach około 90 x 150 cm. Biurko nie może być za małe – nie zapewni komfortu i przestrzeni do pracy, ale też za duże – zajmie za dużo miejsca i będzie ciężkie w utrzymaniu czystości. Dobrą opcją jest ustawienie go przodem do drzwi bądź bokiem do okna.
Monitor na biurku również powinien być usytuowany bokiem do okna w odległości przynajmniej 1 metra. Należy ustawić go tak, aby odległość od oczu wynosiła około 70 cm – taki zabieg nie będzie powodował przemęczania się wzroku. Jeśli chodzi o krzesło, koniecznie powinno mieć wysokie oparcie i podpórki pod łokcie oraz regulowaną wysokość. W przypadku większej przestrzeni w gabinecie można również umieścić kanapę, fotel oraz półkę na książki.
Oświetlenie gabinetu
Zadbanie o oświetlenie również jest kluczowe w aranżacji, przyda się ono szczególnie o późnych godzinach. Najlepszą opcją będzie postawienie biurka tuż przy oknie, jednak nie należy zapominać o dodatkowym źródle światła, które powinno się na nim znaleźć. Lampa może oświetlać miejsce pracy od lewej bądź prawej strony, w zależności, którą ręką piszemy. Sam design nie gra tu głównej roli, najważniejsza jest praktyczność i możliwość swobodnego ustawiania światła. Dlatego też świetnie sprawdzą się lampy z regulowaną wysokością. W ciągu dnia powinno się ograniczać ilość firanek i zasłon, co zapewni maksymalne oświetlenie.
Aranżacja okna w pokoju do pracy
Jeśli chodzi o okna, można je zaaranżować na kilka sposobów. Pierwszą opcją są rolety, które sprawdzają się w każdym wnętrzu, a w szczególności w tych o niewielkich rozmiarach. Nie zajmują dużo miejsca – zastosowanie ich nie przytłoczy pomieszczenia. Najwygodniejszym rozwiązaniem będą rolety rzymskie, przeznaczone właśnie do gabinetów – są nowoczesne i pozwalają na regulacje światła. Kolejnym rodzajem będą rolety woalowe wykonane z delikatnego materiału, zazwyczaj wykorzystywanego do szycia firan. Przepuszczają one jednak światło, dlatego też warto dołożyć do nich zasłony, mimo wszystko świetnie się sprawdzą w ciemnych gabinetach.
Innym ze sposobów aranżacji okna mogą być firanki, jednak nie są one zalecane w przypadku użycia rolet. Dobrze sprawdzą się dla osób, które chcą wprowadzić do gabinetu nieco przytulnego klimatu. Najlepiej prezentować się będą w kolorze białym, wykonane z materiału przepuszczającego słońce, np. woalu. Przez transparentne tkaniny wpadać będzie naturalne światło, ale efekt będzie rozproszony, co nie spowoduje dyskomfortu dla oczu.
Kolejną opcją będą zasłony, które ozdobią gabinet do pracy, jak również zablokują nasilone światło dzienne. Przydadzą się także w momentach, gdy potrzebne jest skupienie, a nie jest ono zapewnione przez elementy rozpraszające za oknem. Powinny być wykonane z grubego materiału.
PROJEKTY WNĘTRZ, KTÓRE WPROWADZĄ HARMONIĘ DO TWOJEGO DOMU
Projekt gabinetu do pracy nie musi być trudny, wystarczy parę kroków, aby uzyskać zamierzony efekt home office. NARYSUJEMY to zespół profesjonalistów, którzy pomogą Ci na każdym etapie aranżacji wnętrza Twojego domu lub mieszkania, tworząc estetyczną i funkcjonalną przestrzeń.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
Jakie kolory wybrać do gabinetu?
Mały pokój do pracy powinien cechować się kolorystyką naturalną, ciepłą i lekko nasyconą. Dobrze sprawdzą się kolory takie jak biały, beżowy oraz jasny cytrynowy. Jeśli natomiast gabinet jest większy, można postawić na nieco intensywniejsze barwy: brązy czy beże.
Jakie wymiary powinno mieć biurko do pracy?
Biurko nie powinno być ani za małe, ani za duże. Najlepiej, aby miało wymiary około 90 cm szerokości i 150 cm długości, np. w kształcie litery L.
Czy położenie biurka w gabinecie jest ważne?
Zdecydowanie! Biuro należy ustawić przodem do drzwi, a najlepiej tuż przy oknie, np. bokiem. Zapewni to odpowiednie oświetlenie do pracy.
Jak zapewnić odpowiednie oświetlenie w gabinecie?
Oprócz prawidłowego ustawienia biurka (np. bokiem do okna) ważne są dodatkowe źródła światła, czyli lampy. Należy je umieścić na biurku po lewej lub prawej stronie – w zależności, którą ręką piszemy. Powinny mieć praktyczne zastosowanie, dlatego najlepiej wybrać te o regulowanej wysokości.